Britse supermarkten maken zich klaar voor de kerst
Omdat het gemiddelde Britse huishouden voor de kerstdagen ruim twee keer meer uitgeeft aan voedingsmiddelen dan in een normale week, is december een belangrijke en drukke maand voor de Britse supermarkten. In het Verenigd Koninkrijk liggen de schappen dan ook eind november al vol met producten voor bij het kerstdiner.
Van alle Europese consumenten geven de Britten gemiddeld het meeste uit tijdens de kerstinkopen. Een gemiddeld Brits huishouden gaf in 2016 meer dan 900 euro uit. Van dit bedrag werd gemiddeld ongeveer 250 euro uitgegeven aan eten en drinken tijdens de kerst.
Trends
Naast de gebruikelijke mince pies, spruitjes, aardappellen en kalkoen, is er tijdens de kerst ruimte voor de verkoop van nieuwe innovatieve en exclusieve producten.
Supermarktketen Waitrose, bijvoorbeeld, ziet in de laatste jaren rondom de kerstdagen een stijgende populariteit in gerechten en producten waar alcohol in verwerkt wordt. Zo was de prosecco panettone van Waitrose vorig jaar heel populair, en heeft de supermarktketen dit jaar haar kerstaanbod uitgebreid met producten, zoals gin-cured gerookte zalm en in prosecco gemarineerde Italiaanse kalkoen. Een ander voorbeeld van een nieuwe kerstspecialiteit is gin-infused kaas.
Ook voor mensen met allergieën is er een steeds groter aanbod in exclusieve kerstproducten. Deze trend borduurt voort op de free-from trend, waarbij supermarkten steeds meer producten aanbieden die glutenvrij, lactosevrij of veganistisch zijn.