Britse markt voor kaas biedt kansen
In het Verenigd Koninkrijk steeg de verkoop van kaas dit jaar zowel in waarde als in volume. Volgens The Grocer zijn er nieuwe kansen op de kaasmarkt in het Verenigd Koninkrijk.
Marktonderzoeker Euromonitor verwacht dat de volumeomzet van kaas dit jaar met 1% groeit tot een waarde van ongeveer €3,6 miljard, meer dan twee maal de omzet in Nederland. Volgens The Grocer heeft de omzet van kaas zijn volle potentie dit jaar nog niet bereikt. Chedder blijft, met een marktaandeel van 55 procent, de ongekende favoriet bij de Britse consument. Maar dit jaar werden ook de zogenaamde continental cheeses, zoals brie, camembert en mozzarella, weer meer verkocht. The Grocer verwacht dat deze groei de komende jaren zal doorzetten.
Volgens The Grocer kan de kaasindustrie in theorie profiteren van de huidige populariteit van voedingsmiddelen met veel proteïne en weinig koolhydraten en suikers. Kaas wordt door sommige consumenten gezien als een gemakkelijke en gezonde to-go snack. Kaasjes in miniporties of snackverpakkingen winnen aan populariteit. De omzet van deze porties steeg in 2017 met 4,3 procent in waarde. Daarnaast stelt Euromonitor dat er vanwege de populariteit van de flexitarische levensstijl nieuwe kansen zijn voor kaasinnovaties in het Verenigd Koninkrijk. Kaas wordt door sommige consumenten ook gezien als een vegetarisch alternatief tijdens de maaltijd.