Trends in Britse markt voor melk en yoghurt

De omzet van gewone melk neemt af in het Verenigd Koninkrijk. Toch liggen er kansen op de Britse zuivelmarkt. Producenten behalen meer omzet met de verkoop van zuivelproducten met een toegevoegde waarde, zoals uitgelekte yoghurtproducten en melk met een smaak.

De toenemende populariteit van gearomatiseerde melkdranken en uitgelekte yoghurtproducten, zoals Griekse yoghurt, heeft gezorgd voor een stijging in de afzet van deze producten. De afzet van gearomatiseerde melk is in de afgelopen vijf jaar met 9,1% gestegen en de afzet van yoghurt zelfs met 34,3%.

Zuivelschap

Marktonderzoeker Euromonitor voorspelt voor de komende jaren een aanhoudende populariteit van melk met een smaak en yoghurt producten in het VK. Hierbij gaat het voornamelijk om melkdranken waaraan extra nutriënten en proteïnes zijn toegevoegd, en melkdranken met minder toegevoegde suikers. Voor yoghurtproducten is er een toenemende vraag naar uitgelekte yoghurt, zoals Griekse yoghurt, die niet is bewerkt, aldus Euromonitor.

De verkoop van plantaardige alternatieven voor gewone melk, zoals sojamelk of amandelmelk, is ook toegenomen door onder andere een groter aanbod in de supermarkt en een grotere bekendheid onder consumenten (met intoleranties en allergieën). De omzet van plantaardige alternatieven voor melk, zoals amandel-, soja-, hazelnoot- en kokosmelk, is met 31,6% gestegen ten opzichte van vorige jaar, en over de afgelopen vijf jaar zelfs met 625,8%, aldus Euromonitor. 

Bent u benieuwd naar andere ontwikkelingen die zich afspelen in de Britse markt?  U kunt voor meer informatie terecht bij het landbouwteam in Londen: lon-lnv@minbuza.nl of via @AgriLondon.