Spanje: meer dan 10.000 chauffeurs nodig voor internationaal transport

Astic, de Spaanse Vereniging van Internationaal Wegtransport, heeft haar 41e algemene vergadering gevierd in het hoofdkwartier van de CEOE (Confideration of Employers and Industries of Spain). 

Astic (Spaanse Confederatie van Midden- en Kleinbedrijf)

Marcos Basante, voorzitter van Astic, onderstreept "de noodzaak om een sterk zakelijk netwerk te creëren dat de sector stimuleert en aantrekkelijk maakt om de professionals aan te trekken die nodig zijn, aangezien de sector in Spanje een tekort heeft van meer dan 10.000 banen voor alleen professionele vrachtwagenchauffeurs". Astic hield haar 41e algemene vergadering bij CEOE, om aandacht te vragen voor de belangrijke rol van het wegtransport  en de erkenning ervan als strategische en structurele economische sector.

In deze editie heeft Basante zijn bezorgdheid geuit over de transportsector. Ondanks het feit dat deze sector 4% vertegenwoordigd van het BBP, ongeveer 5% is gegroeid in 2017 en meer dan 850.000 banen en € 10.000 mln. aan inkomsten genereert, krijgt deze "noch de erkenning noch de zichtbaarheid die hij verdient".

Tijdens de vergadering, die werd bijgewoond door de grootste wegtransport bedrijven in Spanje, heeft men het belang van de sector als ruggengraat van de economie zichtbaar gemaakt. Bijvoorbeeld 75% van de export naar de rest van Europa, wat tevens de belangrijkste buitenlandse markt van Spanje is, gaat via de weg.

Volgens Antonio Garamendi, voorzitter van Cepyime (Spaanse Confederatie van Midden- en Kleinbedrijf) die de vergadering opende, zijn we "getuige van een verandering van tijdperk met de digitale transformatie". Tevens is hij van mening dat de "gezamenlijke economie moet worden aangepast om eerlijke concurrentie te bevorderen". Bovendien heeft hij gerefereerd aan de buitensporige bureaucratische last van verstikking voor de wegvervoersector, namelijk het staatsblad (BEO) van 170.000 pagina's.

De voorzitter van Astic heeft gevraagd om de "groei van bedrijven die investeren in eigen middelen en kwalitatief hoogwaardige arbeidsplaatsenhet genereren" als prioriteit te stellen en te stimuleren. De internationale transportsector in Spanje is de tweede van Europa, maar wel de meest versplinterde. Zo zijn er van de meer dan 100.000 bedrijven die geautorizeerd zijn tot het verrichten van wegvervoer, maar minder dan vijftig met een jaaromzet hoger dan € 50 mln.  Volgens Basante is de transportsector "niet concurrerend aangezien Spanje twee keer zoveel transportbedrijven heeft dan Duitsland, terwijl wij de hellf van de bevolking en een-derde van het BBP van Duitsland hebbben". Ook waarschuwt hij over "de urgentie van arbeidsharmonisatie in Spanje, aangezien het niet erg effectief is om meer dan 50 cao's te hebben binnen één land".

Het laatste Eurostatverslag, met cijfers van de buitenlandse handel, bevestigt dat de Spaanse export stijgt met een recordsnelheid van 8% en in 2017 opliep tot € 2,82 mld.

Bron: www.elvigia.com