Verbod op advertenties voor suikerhoudende dranken in Singapore
Singapore wordt het eerste land ter wereld dat advertenties zal gaan verbieden voor ongezonde dranken met een hoog suikergehalte.
Het verbod zal van toepassing zal zijn op "de minst gezonde" met suiker gezoete dranken en heeft betrekking op alle mediaplatforms inclusief print, uitzending en online, aldus Edwin Tong, Senior Minister van het ministerie van Volksgezondheid.
Het besluit is genomen na een enquête onder de inwoners van het land. Frisdranken, sappen, yoghurtdranken en oploskoffie zullen geraakt worden door de nieuwe wetgeving. In de komende maanden zal de feedback van consumenten en de industrie worden verzameld, voordat het volgend jaar verdere details over de implementatie zullen worden aangekondigd. Naast een reclameverbod heeft het ministerie ook aangekondigd dat suikerhoudende dranken een nieuw kleur gecodeerd voedingsetiket moeten gaan bevatten om de voedingskwaliteit en het suikergehalte weer te geven.
Bestrijding diabetes en obesitas
De twee maatregelen zijn slechts de eerste stappen in de inspanningen van de stadstaat om diabetes te bestrijden. Twee andere voorstellen, waaronder de mogelijkheid om een accijns in te voeren of zelfs een volledig verbod op suikerrijke dranken, staan nog steeds op de agenda. Hoge consumptie van suikerhoudende dranken wordt geassocieerd met obesitas en grotere risico's op het ontwikkelen van chronische ziekten zoals diabetes en hartziekten. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie hebben mensen die regelmatig één tot twee suikerhoudende dranken per dag consumeren 26% meer kans om diabetes type 2 te ontwikkelen dan mensen die ze zelden drinken.
Bovendien wordt geschat dat de wereldwijd het aantal mensen met obesitas sinds 1975 bijna is verdrievoudigd.