'Drink Water' in de strijd tegen diabetes in Singapore
In de strijd tegen diabetes heeft de regering van Singapore verschillende initiatieven gelanceerd, waaronder de 'Drink Water'-campagne. Consumenten worden aangemoedigd om minder gezoete dranken te kiezen en gezonder te gaan eten.
Per mei heeft de Health Promotion Board beleid geïmplementeerd dat voor alle autoriteiten geldt; de Healtier Drinks Policy. Hierin staat dat alle voorverpakte dranken die in overheidsruimtes verkocht worden een Healthier Choice Symbol (HCS) moeten hebben. Vers bereidde dranken mogen geen toegevoegde suiker bevatten. Dit geldt ook voor producten uit automaten, zoals machines. Naast deze maatregelen worden in openbare ruimtes ook meer waterkoelers geplaatst om het publiek aan te moedigen meer water te drinken.
Citizens’ Jury is een groep van 76 consumenten van verschillende achtergronden. Zij adviseren gevraagd en ongevraagd partijen die van invloed kunnen zijn op het terugdringen van diabetes. Van deze jury heeft 34% diabetes en is 17% healthcare professional. Deze Citizens’ Jury heeft 28 aanbevelingen gedaan aan het Ministry of Health (MOH), die 14 daarvan heeft overgenomen. 13 Aanbevelingen worden nader bekeken. MOH heeft aangegeven food stalls in hawker centres geen rating op gezondheid van de gerechten te willen geven, omdat het aanbod per stall erg gevarieerd is.
Zeven frisdrankfabrikanten hebben met zelfregulering toegezegd de toegevoegde suikers per 2020 te reduceren. Dit moet er toe leiden dat Singapore niet overgaat tot een invoering van suikertax.
Bronnen:
The Straits Times, 10 April 2018; Sweet drinks still being sold on government premises
The Straits Times, 10 April 2018; Demand for sweet drinks fizzling out in Singapore
The Straits Times, 14 April 2018; Drink Water campaign among plans by Government to combat diabetes
The Straits Times, 15 April 2018; More water coolers in fight against diabetes