Nor-Fishing 2016 verslag visserijtoeleveringsbeurs
Nor-Fishing is een visserijtoeleveringsbeurs die tweejaarlijks in augustus in Trondheim gehouden wordt. Nor-Fishing is, volgens de website, al sinds 1960 een belangrijke nationale en internationale ontmoetingsplek voor de visserijindustrie.
Ik bezocht de beurs op de derde dag en stelde vast dat het toch voornamelijk een Noors feestje was. Dat is op zich indrukwekkend genoeg, gezien de Noorse positie als belangrijke visserijnatie. Alles wat in de moderne Noorse zeevisserij aan materiaal en systemen gebruikt wordt -van complete pelagische schepen met visverwerking aan boord tot vishaken, van kombuisbehang tot de laatste digitale snufjes- is vertegenwoordigd op de beurs. De bezoekers van de beurs zijn voornamelijk vrijwel alle Noorse vissers en alle Noorse leerlingen van visserij opleidingen. Daarnaast zijn ook de Denen, Faeröerders en IJslanders vertegenwoordigt in het publiek. Op de beurs worden seminars gehouden en is er gezorgd voor een aantal (sociale) netwerk momenten. Naast bedrijven zijn ook veel belangenorganisaties, coöperatieve afzetorganisaties, overheidsinstellingen en marine wetenschappelijke instituten op de beurs te vinden.
Wat opviel op Nor-Fishing 2016 was dat professionaliteit nog een overtreffende trap heeft. Zoals goed te merken was op de beurs en zoals ook bevestigd door de cijfers wordt er goed verdiend in de visserij en visverwerking, en dat was te merken op de beurs.
Duurzaamheid en de Innovatieprijs
Een belangrijk thema dat terugkwam bij alle producten was duurzaamheid. Bij mijn bezoek twee jaar geleden was dat ook wel actueel, maar nu is duurzaamheid duidelijk en praktisch geïntegreerd in elke schakel van de visserij. Belangrijker misschien nog is dat duurzaamheid inmiddels mainstream is, en er geen vraagtekens over de noodzaak worden gesteld. Onder duurzaamheid vallen onderwerpen als brandstofkeuze en –efficiëntie, maar ook vergankelijke visnetten (om spookvisserij te voorkomen) en heel veel technische oplossingen om te zorgen dat de juiste vis gevangen wordt, qua maat en soort. Twee van de genomineerden voor de Innovatieprijs hielden zich met dat laatste bezig, en de derde ontwikkelde een elektrisch vaartuig. Het bedrijf Scantrol Deep Vision AS uit Bergen kreeg uiteindelijk de prijs uit handen van minister Per Sandberg van Visserij. Deep Vision is een aanvullende methode op de huidige akoestische en op ervaring gebaseerde methodes om vangst te volgen. Het is een stereografische (video) beeld methode met een 3D-model van de vis, zodat soort en lengte automatisch te bepalen zijn. Een combinatie van controle op het quotum, de marktprijs en beperking van de bijvangsten kunnen hierdoor geoptimaliseerd worden.
Grootse investeringen
De grootste investering op de beurs betrof een contract voor de bouw van een schip ter waarde van bijna €30 mln. Het ringzegenvaartuig ‘Rav’ (=barnsteen) wordt in Noorwegen gebouwd. CEO Audhild Hepsø van de Peter Hepsø Rederij meent dat de investering in het 80 meter lange schip, met alle moderne gemakken en duurzame techniek, juist op dit moment de beste beslissing is. Zij zegt dat het meetelt dat het goede jaren zijn geweest in de visserij (2015: omzet rederij Hepsø: €7 mln), en dat de sector toekomst heeft. Bovendien staat de Noorse kroon laag en zijn de prijzen gunstig. Rav zal in het najaar van 2018 geleverd worden. Tegen die tijd zal de huidige Rav, die in 2003 voor €13 mln gebouwd werd, worden verkocht. Er zijn 78 ringzegenvaartuigen in Noorwegen, waarvan drie in Trondheim.
Mijn conclusie is dat een Nederlands bedrijf in de visserijtoelevering er goed aandoet zich op de beurs te presenteren, maar niet zonder Noors personeel op de stand.
Renske Nijland, 19 augustus 2016, Trondheim
Voor meer informatie over Nor-Fishing, zie: http://www.nor-fishing.no/?lang=en.