COVID-19: Portugese consumentengedrag verandert
De Covid-19-pandemie leidt tot veranderingen in het consumptiegedrag van de Portugezen. Hieronder zijn de belangrijkste veranderingen te lezen, die onderzoeksbureau Levelsource heeft gesignaleerd tijdens een studie uitgevoerd tussen 30 maart en 10 april.
Doordat de Portugezen nog steeds in de lockdown zitten, worden er een groter bedrag aan boodschappen gespendeerd en worden er meer maaltijden thuis bereid.
Opvallend hierbij is de exponentiële groei van de e-commerce, 20% van de aankopen gebeurt online. Volgens97% van de ondervraagden biedt online kopen het extra voordeel dat het "zuiniger is" omdat ze alleen kopen wat ze echt nodig hebben De Portugese consument gaat het liefst nog steeds naar de supermarkt (72%); 3% kiest voor de lokale handel (met name slagers en fruithandelaren) en 5% doet het op een ongedifferentieerde manier.
De winkelwagen wordt nu voor 45% gevuld met aankopen in schoonmaak/hygiëneartikelen en met 35% in voedingswaren. Daarentegen is aankoop van cosmetische en parfumerieartikelen gedaald.
Wat de betalingen betreft, heeft 55% de betalingen gedaan met een betaalpas (55%), contactloos (35%) of mobiel betalen (10%), Het overgrote merendeel (89%) geeft aan graag "elke vorm van contact te vermijden" om een risico op besmetting te verkleinen.
Tot slot ziet een kwart van de ondervraagden het liefst dat supermarkten exclusieve zones voor essentiële artikelen/goederen hebben om zo sneller te kunnen winkelen en zo weinig mogelijk tijd in de supermarkt door te brengen.
Bron: Distribuição Hoje