Yoghurt en ijs in trek tijdens de quarantaine: Portugese Frulact verhoogt de omzet met 20%
Het bedrijf merkt weinig van de crisis.
Het feit dat mensen thuis moeten blijven, leidt ertoe dat ze meer voedingsmiddelen consumeren en dan voornamelijk yoghurt, ijs en desserts. Zodoende is er een stijging van 20% van de verkoop in de maanden februari/maart, in vergelijking met dezelfde periode in 2019 aldus João Miranda, CEO van Frulact.
De ondersteunende teams werken thuis, maar het fabriekspersoneel is fulltime op de werkplek aanwezig, ook op zaterdag en zondag wanneer dat nodig is. Het bedrijf is voornemens meer personeel aan te nemen.
Het bedrijf Frulact heeft negen locaties in Europa, Afrika en Noord-Amerika. Marokko is de enige markt waar de verkoop daalt. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat in tijden van crisis, yoghurt beschouwd wordt als gourmet en boven de budgettaire mogelijkheden van de consument ligt. De consument kiest voor andere soorten producten.
Europa blijft de belangrijkste bestemming van de Frulact-omzet (57%), gevolgd door Noord-Amerika (19%), Noord-Afrika en het Midden-Oosten (14%) en zuidelijk Afrika (10%). Het bedrijf exporteert naar in totaal 40 landen, terwijl het aandeel in de nationale markt slechts 2,5% bedraagt. Dankzij dit exportprofiel behaalde het bedrijf in 2019 een omzet van bijna 115 mln. euro.
Frulact is een van origine Portugees bedrijf, opgericht in 1987, dat recentelijk is verkocht aan het Franse Ardian – echter nog in afwachting van groen licht van het mededingingsautoriteit - om zo het groeiproces te versnellen en een breder aanbod van ingrediënten met een hogere toegevoegde waarde te verkrijgen.
Bron: Eco / Technoalimentar