Swinkels start verkoop alcoholvrij bier in Japan
Op 14 februari jl. vierde Royal Swinkels Family Brewers de oprichting van hun Japanse vestiging Swinkels Family Brewers K.K. en de lancering in Japan van hun non-alcoholische bier “Bavaria 0.0” met een feestelijke receptie op de Nederlandse ambassade in Tokio. De toetreding van Swinkels tot het non-alcoholisch biersegment van de Japanse markt is voor een belangrijk deel mogelijk gemaakt door sakeproducent Sawanotsuru. “Bavaria 0.0” zal vanaf 16 maart verkrijgbaar zijn op de Japanse markt.
Tijdens de receptie prees ambassadeur Peter van der Vliet de samenwerking tussen Swinkels en Sawanotsuru, twee familiebedrijven die beiden een lange geschiedenis kennen: Swinkels is opgericht in 1680 en Sawanotsuru in 1717. Hij refereerde ook aan de Nederlandse oorsprong van het Japanse woord voor bier, “biiru” dat voor het eerst opduikt in geschreven bronnen in 1725, in het midden van de Edo-periode.
De familie Swinkels was ook vertegenwoordigd op de receptie met Gijs Swinkels (CCO) en Pieter Swinkels (COO). Gijs Swinkels, Chief Commercial Officer gaf een presentatie over het familiebedrijf en hun non-alcoholische bier. Hij sprak, terugkijkend op de meer dan 3 jaar durende procedures om markttoegang en een handelsmerk te verkrijgen, zijn grote opluchting en tevredenheid uit.
Denise Lutz, landbouwraad in Tokio, noemde de markttoetreding van een Nederlands premium product en de introductie ervan bij Japanse consumenten en bedrijven een inspirerend voorbeeld. Volgens de landbouwraad is er veel inzet nodig geweest, waarbij de ambassade ook om advies is gevraagd, maar uiteindelijk hebben de inspanningen hun vrucht afgeworpen.
Met het hanami-seizoen (kersenbloesem) in aantocht komt de lancering van “Bavaria 0.0” precies op tijd voor de steeds meer gezondheidsbewuste Japanse consument.