Interview: Rijk Zwaan over toegang tot de Japanse markt, Jan Omvlee (5 Oct 2017)
Op donderdag 5 oktober, tijdens Agro Innovation Tokyo 2017 spraken wij de heer Jan Omvlee, export director bij Rijk Zwaan over hun vooruitzichten op de Japanse groentemarkt.
Hoe kijkt Rijk Zwaan naar de Japanse markt?
De Japanse groentemarkt is in ontwikkeling. Er zijn op dit moment nog heel veel groentetelers. Deze telers worden allemaal een dagje ouder. De gemiddelde leeftijd van een teler is meer dan 65 jaar. De kinderen van deze telers volgen hun ouders niet meer op, maar vertrekken naar de stad. Daarom subsidieert de Japanse overheid investeringen in nieuwe projecten om op deze manier niet volledig afhankelijk te zijn van de import van bv tomaten, paprika’s en fruit. Wij zien daarom een verschuiving van kleinere familiebedrijfjes naar grotere investeerders met zelfs grote projecten van 10 hectare en meer.
Aan het Japanse consumptiepatroon zie je dat mensen hier veel geld over hebben voor gezonde groentes. De prijzen in de supermarkt voor groentes liggen hoog. Zo hoog dat Nederlandse telers er zelfs aan denken om ook in Japan te gaan telen. Dat zijn positieve ontwikkelingen waar ook de Nederlandse tuinbouw op in kan spelen.
Er is hier kortom voldoende geld, er wordt geïnvesteerd en er is een enorme consumentenmarkt van 120 miljoen mensen die geld over heeft voor gezonde en verse groentes. Dat zijn allemaal elementen waardoor er voor de Nederlandse tuinbouwbedrijven geweldige kansen in Japan liggen.
Waar liggen de verbeteringen in Japan?
Nederlandse bedrijven en de overheid zouden meer kunnen samenwerken, zoals in bijvoorbeeld in Frankrijk, Spanje en Israël wel gebeurd. Wij zijn meer gefragmenteerd.
Met elkaar hebben we een sterk verhaal, maar dat sterke verhaal moeten we eigenlijk gezamenlijk meer uitdragen. Daar zijn wij met Holland Horti International volop mee bezig. Ik ben daar onlangs voorzitter van geworden. Rijk Zwaan is ook lid, naast andere zaadbedrijven en toeleveranciers.
Hoe kijkt Rijk Zwaan en Holland Horti International specifiek naar Japan?
Wij hebben een goede positie in de Japanse paprika en tomatenmarkt en heeft Rijk Zwaan voldoende goede rassen in het assortiment dat aansluit bij de wensen van de klant.. In de spinaziemarkt zijn we in opkomst. Verder is Rijk Zwaan wereldmarktleider in sla. Ook meloenen zijn een gewas waarin wij veredelen en de Japanse consument mee proberen te bereiken.
Met innovatie zijn wij volop bezig. Innovatie is belangrijk in Japan. De Japanse consument heeft altijd interesse om nieuwe dingen te proberen. Salanova is zo’n innovatief nieuw product wat “one-cut ready” sla is. In Japan hebben we daar succes mee.
Onze puntpaprika Sweet Palermo heeft een betere, zoete smaak. Omdat je dit niet van de buitenkant ziet, moet je daar een heel marketingconcept omheen ontwikkelen met de leveranciers en bedrijven in de keten. Je zorgt ervoor dat het ras geteeld wordt en vervolgens moet daar een verpakking plus marketing omheen om zo’n ras succesvol in de markt te zetten.
Hoe anticipeert Rijk Zwaan op de specifieke consumentenbehoeftes van Japanners?
Japanners zijn gevoeliger voor smaak. Een nieuw ras wordt commercieel al afgewezen als er in de smaaktest een fractieverschil zit in verhouding tot wat zij gewend zijn. Daar moet je als veredelaar aan werken.
In het begin moesten wij wennen aan de smaakvoorkeuren van Japanners. Wij kwamen met sterke rassen. De telers vonden het mooi, de productie was prima en toch kwam zo’n ras niet verder dan de proefpanels. Dit bleek dus te komen door een kleine afwijking van de smaak die zij gewend waren.
Rijk Zwaan heeft vervolgens nieuwe rassen geteeld met meer smaak. In Japan is smaak bij de veredeling iets waar echt rekening mee moet worden gehouden.
Het is mogelijk dat er ook in andere landen een vraag komt naar dierassen die wij speciaal ontwikkelen voor in Japan. De rozigere tomaten worden bijvoorbeeld niet alleen in Japan, maar ook in Rusland en Amerika verkocht en geteeld.
Hoe zit de distributie in Japan in elkaar?
Het is voor ons belangrijk dat je rechtstreeks met grote teelbedrijven praat en dan stap voor stap uitbreidt. Maar in de praktijk blijft er na de import een groot deel van de distributieketen in Japanse handen. De distributie zit veelal in lagen in elkaar, maar toch gaat ook een deel rechtstreeks. Vooral de grotere tuinders hebben rechtstreeks contacten met de leveranciers, zoals Rijk Zwaan. Ik vermoed dat met de grote projecten direct sales in de toekomst belangrijker gaan worden.