Voedselketen naar Indiase stad steeds efficiënter
In India is urbanisering een uitdaging voor de voedselzekerheid in de grote steden. Startups en e-commerce bedrijven nemen initiatieven om de logistieke keten te verbeteren. Nederlandse bedrijven bieden hierbij ondersteuning. Inmiddels groeit de belangstelling voor stadslandbouw.
Migratie van de bevolking van het platteland naar steden - op zoek naar een betere baan, betere levenskwaliteit en beter onderwijs - is een van de drijvende krachten achter de economische ontwikkeling in India. Verstedelijking is een kans als overheden de middelen hebben om weg- en spoorverbindingen, huisvesting, scholen en zorginstellingen te ontwikkelen.
Milieudruk
Als de juiste infrastructuur niet aanwezig is, legt verstedelijking een grote druk op het milieu. Dat leidt tot verlies aan biodiversiteit, onjuist afvalbeheer en overmatige uitstoot van broeikasgassen.
In India is urbanisering een uitdaging voor de voedselzekerheid, omdat groenten en fruit van ver naar het centrum van steden vervoerd moeten worden. Dit leidt tot toename van voedselverlies na de oogst en tot verlies van inkomen van boeren, omdat het grootste deel van de consumentenprijs naar transportkosten gaat.
Lees verder onder foto
Transformatie waardeketen
Het landbouwteam op de Nederlandse ambassade in New Delhi werkt met Indiase stakeholders aan de overdracht van kennis en technologie uit Nederland voor de voeding van inwoners in de snelgroeiende Indiase steden. In dit artikel bespreken we hoe Nederlandse bedrijven hun bedrijfsmodel toepassen in de samenwerking met Indiase organisaties, of het nu om een grote retailer gaat of om een startup.
Versnippering keten tegengaan
Om versnippering binnen de waardeketens tegen te gaan, kozen Indiase beleidsmakers er tien jaar geleden voor om wereldwijde retailbedrijven, zoals Walmart, toe te laten op de Indiase markt. De grote retailbedrijven moesten een bijdrage leveren aan het verminderen van de versnippering in de toeleveringsketen en kleine boeren toegang geven tot opslagtechnologieën en onmiddellijke betaling.
De Indiase consument in grote steden vond het echter nog steeds handiger om boodschappen te doen bij buurtwinkels. Het volume verse groenten en fruit dat de verkooppunten van grote retailbedrijven verkochten, was verwaarloosbaar in vergelijking met buurtwinkels. Het had dus weinig zin voor retailbedrijven om te investeren in de ontwikkeling van de toeleveringsketen.
'In India groeit de gedachte om stedelijke ruimte als agrarisch grondgebied te beschouwen. Leegstaande gebouwen en dakterrassen worden steeds vaker gebruikt om groenten en fruit te verbouwen'
Online supermarkten
De daadwerkelijke transformatie van de waardeketen kwam door de komst van online supermarktbedrijven. Deze bedrijven slaagden erin kleine boeren in contact te brengen met klanten in de stedelijke gebieden. Deze startups en online kruideniersbedrijven ontwikkelden een hybride model waarbij ze, afhankelijk van de groente, begonnen te kopen bij groothandelsmarkten of rechtstreeks bij boeren. De bedrijven ontwikkelden modellen en gebruikten de nieuwste technologieën om de vraag van klanten te voorspellen. Deze stelden ze beschikbaar aan boeren, zodat de producenten hun gewassen overeenkomstig kunnen plannen.
Landbouw in de stad
Niet alleen de logistiek van voedselproducten van de boer op het platteland naar de consument in de grote Indiase steden verandert, ook de stadslandbouw trekt aan. In India groeit de gedachte om stedelijke ruimte als agrarisch grondgebied te beschouwen. Leegstaande gebouwen en dakterrassen worden steeds vaker gebruikt om groenten en fruit te verbouwen.
Lees verder onder foto
Geautomatiseerde kas
Een toename van het aandeel groenten en fruit dat binnen steden wordt geproduceerd, vergroot de weerbaarheid tegen verstoringen in de waardeketen. Een mooi voorbeeld van stadslandbouw is de kas van AgroTie in Bangalore. De volledig geautomatiseerde kas van AgroTie maakt gebruik van Nederlandse technologie en teelt groenten in de stedelijke metropool Bangalore. De aanwezigheid van AgroTie inspireert inwoners van Bangalore om stadslandbouw op te pakken en thuis groenten te verbouwen.
Nederlandse technologie
De meeste online supermarkten hebben hun inkoopcentrum in de buitenwijken van de steden, niet ver van de dorpen. Nederlandse bedrijven zoals Allround Vegetables leveren apparatuur aan deze bedrijven voor het wegen, sorteren, reinigen en verpakken van landbouwproducten. Met deze online supermarktbedrijven is het makkelijker samenwerken voor Nederlandse bedrijven.
Aardappelen en tempeh
Een mooi voorbeeld is SV Agri, een bedrijf dat het Nederlandse aardappelconcern Agrico vertegenwoordigt in India. Hun aardappelen worden aangeboden door online supermarktbedrijf Big Basket in India. Een andere succesvolle samenwerking is Tempeh Today, een bedrijf gevormd door Schouten Food Europe en startup Vegolution. Dit bedrijf brengt voor het eerst tempeh op de markt in India onder het merk Hello Tempayy.
AgTech
Veel startups en e-commerce bedrijven zoals Big basket, Waycool en Ninja Cart zijn afkomstig uit Bangalore, de Silicon Valley van India. Deze bedrijven dragen bij aan de voorziening van verse groenten en fruit voor de Indiase steden. Het landbouwteam op de Nederlandse ambassade zoekt contact met de Indiase bedrijven om kansen te identificeren voor Nederlandse ondernemers en organisaties.
De Indiase startups zijn zich bewust van de kracht van Nederland in de landbouw en zoeken aansluiting voor technologieoverdracht en kennisdeling om de waardeketens verder te versterken. Startups spelen een belangrijke rol bij de transformatie van agrarische waardeketens. De reikwijdte is breed: van IT-apps tot automatiseringen van weersvoorspellingen en drones, inputdetailhandel en verhuur van apparatuur.
Om de samenwerking tussen Indiase en Nederlandse AgTech-startups te versterken, werken de ambassade en het Consulaat-Generaal in Bangalore aan een AgTech-platform. Doel is een landingsplatform te creëren voor startups uit beide landen.
Kansen voor Nederlandse bedrijven
De voorbeelden illustreren hoe Nederlandse bedrijven succesvol zijn geïntegreerd in de waardeketens die de groeiende steden van India voeden. Daar kunnen we de komende jaren nog veel succesverhalen aan toevoegen. Er is een enorm potentieel voor verwerkende en agrologistieke bedrijven. Veel van het geproduceerde voedsel bereikt nooit de stad, door gebrek aan gekoeld transport, goede opslag en verstoringen tijdens het transport. In de hele waardeketen liggen kansen voor Nederlandse bedrijven, van groentezaden en diervoeders tot gekoelde opslag, verwerking en vermarkten van producten.
Het landbouwteam op de ambassade wil Nederlandse organisaties faciliteren die de Indiase waardeketens kunnen versterken, voedselverliezen verminderen en bijdragen aan de voeding van de miljoenensteden. Er zijn volop kansen op dit gebied voor Nederlandse bedrijven en organisaties. Neem gerust contact op met het landbouwteam in India.
Landbouwteam India
E-mail: nde-lnv@minbuza.nl
Twitter: @NLagro_india
Juni 2022