Nederlandse koellogistiek brengt eerste Ethiopische avocado’s naar Europa

Ethiopië staat bekend om de ideale klimaatomstandigheden voor het jaarrond telen van groente en fruit zoals mango, druiven en zoete aardappelen. Grote afstanden en onbetrouwbaar transport zaten de ontwikkeling van deze sector lange tijd in de weg. Een nieuw tijdperk voor een grootschalige agrarische en logistieke ontwikkeling is ingeluid: de eerste koelcontainer met 24 ton avocado’s werd in Ethiopië op de trein geladen en gaat via de haven van Djibouti naar Europa.

Deze eerste stap is het resultaat van een enkele jaren geleden gestarte samenwerking tussen de overheden van Ethiopië, Djibouti en Nederland. De Nederlandse inbreng draait om logistieke expertise, die slim inspeelt op het snel groeiende, moderne spoorwegnet van Ethiopië en Djibouti. Door op strategische plekken te investeren in koeloverslag krijgt de Ethiopische tuinbouw toegang tot Ethiopische consumenten in de grote stedenen tot de wereldmarkt. Veel struikelblokken –lange transporttijden, hoge tarieven en bederf –worden uit de weg geruimd.

Lees verder onder foto

Avocado's verscheept
Beeld: ©Port of Rotterdam

Flying Swans

'Wij doorbreken het kip-en-ei-probleem', zegt Tom Bouwman, Senior Project Manager van het consortium Flying Swans, dat de Nederlandse inbreng organiseert. 'Er ligt een enorm onbenut potentieel, maar de logistiek was niet goed georganiseerd. En omdat er nog geen grote volumes groente en fruit worden aangeboden, was het niet aantrekkelijk om in koelinfrastructuur te investeren.'

Het consortium Flying Swans bestaat uit Havenbedrijf Rotterdam, Boskalis International, Mercator Novus, en partnerorganisatie GroentenFruit Huis. Het programma wordt gefinancierd door het Ministerie van Buitenlandse Zaken, via de Nederlandse ontwikkelingsbank FMO.

Cool Port Addis

De voorbereiding van de ontwikkeling van Cool Port Addis is al gestart: een koelmagazijn op de containerterminal in Modjo, ten zuiden van de hoofdstad Addis Abeba, waar producten uit het achterland worden verzameld en geladen in koelcontainers. Daarnaast gaat het gebouw gebruikt worden voor nationale en regionale distributie. Een tweede project draait om het bouwen van een logistiek centrum in de haven van Djibouti. Met deze projecten zijn enkele tientallen miljoenen euro’s gemoeid.

Lees verder onder foto

Agrologistiek
Artist impression van een nationale cool logistic overlay.

Enorm groeipotentieel

Na deze eerste container zullen er nog vele volgen. De prognose voor alleen al de productie van avocado’s gaat in de richting van 30 miljoen kilo in 2030. Het groeipotentieel is enorm, zegt Tewodros Zewdie, directeur van de Ethiopian Horticulture Producer and Exporters Association. 'Door het verlagen van transportkosten en -tijden kunnen versketens worden bevorderd, wat ervoor zorgt dat binnen tien jaar een wekelijkse trein met koelcontainers gevuld kan worden en later zelfs vijf treinen per week met gekoelde producten.'

Nationaal Koellogistiek Netwerk

Bouwman zegt dat het uitbouwen van het Nationaal Koellogistiek Netwerk in Ethiopië volop kansen biedt voor Nederlandse bedrijven, in zowel logistiek, als handel en tuinbouw. 'Nederlandse bouwers kunnen zich al aanmelden op de ontwikkeling van Cool Port Addis, maar we willen zeker ook Nederlandse bedrijven gaan interesseren om te investeren in de tuinbouw in Ethiopië'.

Bron: Port of Rotterdam