Voedingssupplementen in Duitsland
De Duitse markt wordt gekenmerkt door bewuste consumenten met oog voor kwaliteit, gezondheid en duurzame ingrediënten. Nergens in Europa is de markt voor voedingssupplementen zo groot als in Duitsland.
In 2018 was de omzet met 1,439 miljard euro 9% groter dan het jaar ervoor. Van de ruim 225 miljoen verpakkingen die over de toonbank gingen, werd 40% in drogisterijen verkocht. Ten opzichte van 2017 was in 2018 de verkoop via online apotheken bijna 25% hoger. Daarmee lijken online apotheken hard op weg om supermarkten en drogisterijen in te halen.
Voor Nederlandse bedrijven die actief zijn in voedingssupplementen is Duitsland dus zeker interessant als afzetmarkt. Anders dan in Nederland vallen voedingssupplementen in Duitsland onder het voedingsmiddelenrecht. Daardoor moeten ze aan de strenge kwaliteitseisen voor voedingsmiddelen voldoen. De producent moet de kwaliteit kunnen garanderen en is verantwoordelijk.
Het Lebensmittelverband Deutschland, voorheen het Bundesamt für Lebensmittelrecht und Lebensmittelkunde BLL, is een belangrijke kennispartner voor iedereen die met voedingssupplementen actief is in Duitsland. Zij genereren en verzamelen veel kennis over de producten en der geldende regels en stellen dat online ter beschikking.
Het Bundesamt für Verbraucherschutz und Lebesmittelsicherheit (BVL) bewaakt of all voedingsmiddelen, inclusief voedingssupplementen, aan de regels voldoen. Voor toelating op de Duitse markt moeten importeurs het voedingssupplement aanmelden bij het BVL. Die plicht geldt ook als het product al in een andere Europese lidstaat is toegelaten. Op de website van BVL kan eenvoudig met een online formulier het product aangemeld worden.