Geïnteresseerd in de Duitse biologische markt? Ga mee met de factfinding missie naar Beieren
Zuid-Duitsland is een markt met kansen. Rond 33% van de Duitse bevolking woont in Zuid-Duitsland met behoefte aan kwalitatieve, duurzame en hoogwaardige producten. Van 4-5 juni 2019 organiseren wij van het Landbouwattaché Netwerk Duitsland in samenwerking met psps Consultants een factfinding missie naar Zuid-Duitsland. Het gaat om een ondernemersmissie van 2 dagen voor Nederlandse producenten van biologisch en duurzaam voedsel.
Tijdens een workshop over de (Zuid-)Duitse biologische sector kunt u diepgaande kennis opdoen over de foodsector, het zakendoen met Zuid-Duitsers en kringlooplandbouw in de biologische sector. De Zuid-Duitse consument is niet bij voorbaat overtuigd van de goede kwaliteit van Nederlandse producten en ook het zakendoen in Zuid-Duitsland vergt een gerichte aanpak. Echter heeft de biologische sector in Zuid-Duitsland een groot aandeel en hier zitten de belangrijkste Duitse biologische supermarktketens.
Het programma zal er ongeveer zo uit zien:
Dag 1: 4 juni 2019
• Aankomst München
• Seminar Biologische Foodsector in (Zuid-)Duitsland
• Bedrijfsbezoek
• Netwerkdiner met ± 5 Duitse inkopers
Dag 2: 5 juni 2019
• Drie bedrijfsbezoeken
• Terug naar Nederland
Aanmelden
Heeft u mogelijke interesse in deze missie van medio 2019 en wilt u meer informatie ontvangen? Meem dan contact op met Rosanne Somers, project manager van psps
Rosanne Somers – Project Manager psps
Mail: somers@pspsconsultants.nl
Tel.: +31 (0) 70 307 47 23
Web: www.pspsconsultants.nl
Kansen
Duitsers houden van biologische levensmiddelen: in 2017 was bijna 6% van de totaalomzet van levensmiddelen in Duitsland biologisch. Sinds jaren groeit de consumptie en de markt heeft zich van de niche naar de mainstream ontwikkeld. Door de groeiende belangstelling van consumenten worden biologische producten inmiddels in bijna elk levensmiddelen retailkanaal aangeboden. Biologische levensmiddelen, die 5,1% van de totale omzet in de levensmiddelenbranche voor hun rekening nemen, worden voornamelijk verkocht in de retail (59%), inclusief biosupermarkten en drogisterijen en door reformwinkels (29%). In 2017 werd met biologische producten voor de eerste keer meer dan € 10 miljard omgezet. Minder belangrijk zijn weekmarkten en speciaalzaken.
Een belangrijke trend is dat er steeds meer grote biosupermarkten met een verkoopoppervlakte van meer dan 400 m² komen. De biologische handel richt zich steeds meer op de behoeftes van de consument: naast een toename van het aantal winkels wordt ook het assortiment groter. Vooral discounters en de levensmiddelen retail halen hier hun achterstand in. Voor Nederlandse producenten liggen er dus kansen in het zuiden van Duitsland. De eigen productie voldoet niet aan de stijgende vraag waardoor de handel continu naar nieuwe producenten zoekt. Belangrijk vinden de consumenten vooral de vermindering van residuen (52%), verse en kwalitatieve producten (49%) en natuurlijke smaak (45%). Met name verse producten zoals eieren, groenten, fruit, aardappelen en zuivelproducten worden door de Duitse consument graag gekocht.