Fairtrade trend in Duitsland

In een recent artikel schrijft het Duits Centrum voor Voeding (BZfE) dat de vraag naar fairtrade producten in Duitsland in de afgelopen jaren is gestegen. BZfE is een overheidsinstantie die voornamelijk wetenschappelijk onderbouwde informatie over voeding richting de consument communiceert.

Fairtrade
Beeld: pixabay.com / Isaac Fryxelius

Het BZfE-artikel verwijst naar een enquête uitgevoerd door het Forum Fairer Handel, de Duitse fairtrade-organisatie, waaruit blijkt dat inmiddels tweederde van Duitse consumenten in meer of minder mate fairtrade producten kopen; in 2009 waren dat nog maar 44%. De typische consument van fairtrade producten is vrouwelijk met een leeftijd tussen de 40 en 49 en een relatief hoog inkomen.

Niet alleen de consumptie van fairtrade producten is verhoogd, maar ook de inkoopplek is veranderd: in 2009 kocht de helft van consumenten hun fairtrade producten in speciale fairtrade winkels (Weltladen), tegenwoordig is dat nog maar 8%. Nu koopt de consument fairtrade producten primair in de supermarkt (73%) en bij discounters (64%), gevolgd door drogisten (26%) en biologische- en reformwinkels (24%).

De Duitse respondenten gaven aan fairtrade producten te kopen vanwege het voorkómen van kinderarbeid, eerlijke prijzen voor producenten, kwaliteit en duurzaamheid. 9% van Duitse consumenten gaf in de enquête aan dat zij nooit fairtrade producten (zullen) kopen, redenen hiervoor zijn de hogere productprijzen, dat zij te weinig weten over het thema fairtrade, of dat zij niet geloven dat fairtrade echt een effect heeft.

Het originele BZfE-artikel kunt u hier lezen.

Zie ook de Forum Fairer Handel enquête 2018.