Bio-zegel is bekendste Duitse keurmerk voor levensmiddelen
In Duitsland werd de bekendheid van keurmerken voor levensmiddelen recentelijk onderzocht. Van 1.039 ondervraagden hebben 89% het bio-zegel herkend. Elke tweede deelnemer beoordeelde het bio-zegel als behulpzaam bij de koopbeslissing en gaf aan om liever een product met het bio-zegel te kopen.
Uit het onderzoek blijkt volgens de Bundesanstalt für Landwirtschaft und Ernährung (BLE) dat keurmerken in het algemeen als positief ervaren worden en het vertrouwen in het bio-zegel in het bijzonder groot is. Dat is ook voor de handel en producenten relevant. In Duitsland worden er tegenwoordig rond 77.700 producten met het bio-zegel verkocht, daaronder vooral thee, koffie en cacao alsmede kruiden, specerijen en bakkerijproducten.
Start-ups profiteren van keurmerken
Vooral voor start-ups uit de levensmiddelensector kan een bio-zegel helpen om vertrouwen en authenticiteit te creëren. Dat is vooral voor nieuwe en onbekende producten een plus. Voorwaarde voor het gebruik van het bio-zegel is een certificering van het bedrijf volgens de EU-richtlijnen voor de biologische landbouw. Duitsland is de wereldwijd op een na grootste biologische markt en is afhankelijk van importen om aan de stijgende vraag te voldoen.Vooral voor start-ups uit de levensmiddelensector kan een bio-zegel helpen om vertrouwen en authenticiteit te creëren. Dat is vooral voor nieuwe en onbekende producten een plus. Voorwaarde voor het gebruik van het bio-zegel is een certificering van het bedrijf volgens de EU-richtlijnen voor de biologische landbouw. Duitsland is de wereldwijd op een na grootste biologische markt en is afhankelijk van importen om aan de stijgende vraag te voldoen.