De Duitse levensmiddelenmarkt onder de loep: Metro-Groep

Duitsland is met ruim 80 miljoen inwoners de grootste consumentenmarkt van Europa. In 2015 was de omzet van de verkoop van levensmiddelen via retailkanalen in Duitsland ruim 170 miljard euro. Daarnaast had de out-of-home markt een omzet van ruim 68 miljard euro. Dit maakt de Duitse foodmarkt tot een zeer aantrekkelijke markt voor Nederlandse agro ondernemers. Het Landbouw Attaché Netwerk Berlijn wil u aan de hand van een aantal artikelen informeren over deze marktkansen. Dit vierde artikel gaat over de structuur van de Metro-groep.

Aanvoerend in groothandel

De Metro-groep is in 1963 opgericht door de broers Ernst Schmidt en Wilhelm Schmidt-Ruthenbeck, die het Amerikaanse cash-and-carry concept van een zelfbedieningswarenhuis op de Duitse markt wilden introduceren. De Metro-groep is momenteel op de Duitse levensmiddelenmarkt actief met de ketens Metro C&C en Real en is met een marktaandeel van meer dan 50% marktleider groothandels en cash-and-carry in Duitsland.

De Metro-groep is wereldwijd een van de grootste ondernemingen op het gebied van retail en is in 29 landen vertegenwoordigd. Wereldwijd had de Metro-groep in 2015 een omzet van ruim 68 miljard euro.

Met een aandeel van 5,4% in de Duitse consumentenmarkt voor levensmiddelen is de Metro-groep een relatief kleine speler. De grootste supermarktketens zijn de Edeka groep (Edeka, Netto),  de Rewe groep (Rewe, Penny), de Schwarz groep (Lidl, Kaufland) en de Aldi groep (Aldi Nord, Aldi Süd). Zie voor meer informatie het eerste artikel in deze serie over de Duitse levensmiddelenmarkt.

RTG Retail Trade Group

In April 2017 is door de groothandelsketens Metro–dochteronderneming Real, Bartels-Langness, Bünting, NETTO ApS (Netto mit Hund), Klaas & Kock en Georg Jos Keas (V-Markt) de joint venture ‘RTG Retail Trade Group’ opgericht. Ook Metro Cash&Carry zal via Real deelnemen aan de joint venture.

In de RTG Retail Trade Group wordt de inkoop van levensmiddelen, non-food en ultra-verse producten van de zes deelnemende ondernemingen gebundeld. Het is de verwachting dat door de bundeling van inkoopvolumes, aanscherping van prijzen en het delen van administratieve functies, synergie onder de deelnemende bedrijven zal ontstaan. Gepland staat samenwerking op het gebied van logistiek, technische inkoop, E-commerce en administratie.

De samenwerkende partijen hebben gezamenlijk meer dan 2.600 groothandels, supermarkten en tankstations in bedrijf. Met een verkoop ter waarde 23 miljard euro, zal de RTG Retail Trade Group een van de grootste retail coöperaties in Duitsland worden. Leveranciers krijgen via de RTG Retail Trade Group toegang tot meer verkoopkanalen in Duitsland en hebben daarmee toegang tot meer verkoopoppervlakte.

Startups en webshops

Via een eigen programma Metro Accelerator ondersteunt de Metro-groep startups bij de ontwikkeling van digitale oplossingen voor de handel en horeca. In Nederland is de Metro-groep begin dit jaar partner geworden van de stichting StartLife in Wageningen. Gedurende een periode van 3 jaar zal Metro startups op het gebied van agrifood ondersteunen.

Deze startupprogramma’s bieden de Metro-groep direct toegang tot innovatieve ideeën op het gebied van agrifood, logistiek en technologie. Deelnemende bedrijven krijgen direct toegang tot het netwerk van groothandels en supermarkten van de Metro-groep en de mogelijkheid om een specifiek nieuw product te testen in de praktijk.

De Metro-groep is actief met twee webshops. De webshop van Metro C&C richt zich op zakelijke klanten uit bijvoorbeeld de horeca, producten zijn alleen in grote volumes te bestellen. De webshop van Real bevindt zich momenteel nog in de testfase, en richt zich op de consument.

Bronnen