Groei Britse online retail en buurtwinkels in stroomversnelling tijdens corona
Door de COVID-19-pandemie en de hiermee gepaarde maatregelen is het koopgedrag van consumenten in het Verenigd Koninkrijk het afgelopen jaar veranderd. Veiligheid, toegankelijkheid en gemak zijn hierin belangrijke drijfkrachten. De groei van online bestellen is versneld. Tegelijkertijd zijn consumenten meer in buurtwinkels gaan kopen. Retailers van levensmiddelen hebben hun ondernemingsmodel op deze ontwikkelingen aangepast, bijvoorbeeld met investeringen in online diensten en nieuwe vormen van samenwerking.
Door de sluiting van de horeca, scholen en kantines is de omzet van de retail-levensmiddelensector in 2020 met 15,2 miljard pond gestegen. Alle supermarktketens zagen hun omzet stijgen als gevolg van de coronavirus-maatregelen, maar de een meer dan de ander. De omzet van Tesco lag in het laatste kwartaal 7,6 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder, die van Sainsbury’s 8,6 procent hoger. Maar de prijsvechters Lidl en Aldi - met respectievelijk geen of een beperkt online aanbod - hebben vorige maand voor het eerst in meer dan tien jaar marktaandeel moeten prijsgeven.
Supermarkten zijn door de pandemie meer gaan verkopen maar hebben ook meer kosten gemaakt. In het geval van Tesco namen de kosten het afgelopen financiële jaar met ongeveer 850 miljoen pond toe. Tegelijkertijd zijn consumenten door de economische onzekerheid meer op zoek naar aanbiedingen, blijkt uit onderzoek van Google Trends. Sainsbury’s, Tesco, Asda en Morrisons voeren daarom kostenbesparingen door om nog meer te concurreren op prijs. Sainsbury’s belooft voor meer dan 200 producten dezelfde prijs als Aldi. Tesco doet het zelfde voor honderden producten.
Online bestellingen
De uitbraak van het coronavirus heeft de groei van online retail versneld. Meer consumenten hebben de stap naar online winkelen gezet en de supermarkten hebben hierop snel ingespeeld.
Volgens onderzoeksbureau Kantar steeg het aandeel online in februari 2021 tot een recordhoogte van 15,4 procent van de totale omzet van levensmiddelen in het Verenigd Koninkrijk - een jaar geleden besloeg dit aandeel nog maar 8,7 procent. Het aantal online bestellingen bij Sainsbury’s steeg met 128 procent en bij Tesco met 80 procent, bericht de Economist.
In 2020 werden ten minste drie miljoen extra supermarktapps gedownload. Opmerkelijk is de toename van online winkelen onder oudere consumenten. Onduidelijk is nog in welke mate de groei van online levensmiddelenretail here to stay is, maar het is duidelijk dat veel consumenten een nieuwe gewoonte hebben aangeleerd.
Lokaal winkelen
Bijna twee derde van de consumenten in het Verenigd Koninkrijk zijn het afgelopen jaar dichter bij huis gaan winkelen. Volgens onderzoek van Barclaycard was vorige maand de omzet van levensmiddelenspecialisten zoals de slager, bakker en groenteboer op jaarbasis met 63 procent gestegen.
De pandemie had een positieve impact op de omzet van gemakswinkels, zegt Euromonitor. Tesco bleef de grootste speler in deze markt, maar de markt trekt nieuwe spelers aan. Deze maand heeft Iceland de eerste winkel van een potentiële nieuwe keten van convenience stores onder de naam Swift geopend om de concurrentie aan te gaan met Sainsbury’s Local en Tesco Express.
Een andere nieuwe speler in deze markt is Amazon, dat deze maand twee ‘checkoutless’ gemakswinkels heeft geopend onder de naam Amazon Fresh. De winkels worden bevoorraad door Morrisons. Klanten van Amazon Prime konden al langer producten van Morrisons bestellen.
Daarnaast heeft Morrisons een leveringscontract verlengd met de grootste keten van buurtwinkels, McColl’s. De komende drie jaar krijgen 300 winkels van McColl’s een gevelbord van Morrisons en de overige van de 1.200 winkels van McColl’s worden ten minste tot 2027 met producten van Morrisons eigen merk ‘Safeways’ bevoorraad.