België: Terugblik op biologische handelsmissie “In Trio Naar Bio”
Van 8 t/m 11 mei 2022 organiseerde het Landbouwkantoor van de Nederlandse Ambassade te België, in samenwerking met Export Partners en BioNederland, de biologische handelsmissie “In Trio Naar Bio” naar Wallonië en Luxemburg. Deze missie had een tweeledig doel: het verkennen van marktkansen op de biologische markt van Wallonië en Luxemburg, maar ook het onderzoeken wat Nederland van deze 2 regio’s kan leren. Immers, Wallonië heeft al een goed ontwikkelde biologische primaire sector, terwijl Luxemburg zeer hoge consumptieve bestedingen voor biologisch voedsel kent.
Zondag 8 mei: kick-off
Op zondag 8 mei vond in een biologisch restaurant te Brussel de officiële kick-off van de missie plaats. De deelnemende Nederlandse bedrijven, die met de betrokken organisatoren van Export Partner al tijdens de busreis naar België hadden kennis gemaakt, ontmoetten toen ook Caroline en Ilse van het NL Landbouwkantoor te België. Elk deelnemend bedrijf gaf tijdens het eten een korte introductie over zijn bedrijf met de motivatie voor deelname aan deze handelsmissie.
Maandag 9 mei: eerste storecheck en beursbezoek
Maandag 9 mei begon met een bezoek aan de biologische winkelketen Färm in het centrum van Brussel. Färm heeft winkels in zowel Brussel als Wallonië en was daarmee een goede eerste kennismaking met de franstalige markt van België. Zowel de uitstraling van de winkel als de communicatiestrategie sprak de Nederlandse deelnemers erg aan en gaf inspiratie tot verbetering in Nederland.
De volgende afspraak was een bezoek aan de biologische beurs BioXpo in het noorden van Brussel (Heizel). Daar gaf het Vlaamse BioForum (Vlaamse biologische sectororganisatie) een uitleg over de verschillen in de Vlaamse en Waalse biologische markt: in tegenstelling tot Wallonië associeerde de Vlaamse markt lange tijd biologisch met vegetarisch en betreft de biologische landbouw vooral intensieve tuinbouw.
Daarnaast vertelde Bioforum ook dat in België de supermarkten het belangrijkste afzetkanaal voor biologische producten zijn en dat vlees een relatief klein segment vormt. Vervolgens vond er een vrij beursbezoek plaats, waar de Nederlandse deelnemers hun kansen op de Belgische markt beter in kaart konden brengen. Ook waren wij uitgenodigd door APAQ-W, het Waals agentschap voor de bevordering van de kwaliteitslandbouw, voor een netwerkborrel.
De dag werd afgesloten met een hartelijk en culinair (biologisch!) ontvangst op de residentie van de Nederlandse Ambassadeur te België, waar een zeer interessante discussie plaatsvond over hoe de Nederlandse consument aangezet kan worden tot de aankoop van meer Nederlandse producten en over hoe de biologische sector zichzelf beter bij de consument kan verkopen.
Dinsdag 10 mei: Waalse biologische markt, beleidsdiscussie, bedrijfsbezoek en plenair debat
De tweede dag begon voor de Nederlandse ondernemers met storechecks bij de Waalse winkelketens Bi-OK, Carrefour en Bio-Planet en een bezoek aan het magazijn van de groothandel Sligro. Tegelijkertijd vond er tussen beleidsmakers uit de 4 Benelux-regio’s (Luxemburg, Nederland, Vlaanderen en Wallonië) in een ecologisch conferentiecentrum bij Hoei een beleidstafel plaats over het beleid die de afzonderlijke Benelux-regio’s hebben genomen of voornemens zijn te nemen om hun biologische sector te ondersteunen. Een vervolgoverleg om te exploreren hoe we verder van elkaar kunnen leren en om best practices uit te wisselen, wordt op korte termijn gepland.
Na aankomst van de Nederlandse ondernemers ging de hele groep met nog externe genodigden op bedrijfsbezoek bij de Waalse biologische boerderij “Ferme Val Notre-Dame. Daar praatte een Waalse biologische boer ons bij over de praktijkervaringen (obstakels en oplossingen in de vorm van teeltrotatie en gemengde teelten). Het tweede deel van de middag bestond uit een plenair debat rond 3 stellingen, die in eerste instantie door een panel met vertegenwoordigers van sectororganisaties, beleidsmakers, politiek en onderzoek werden becommentarieerd, maar werden aangevuld door het publiek. De 3 stellingen waren als volgt:
- Wat is de grootste uitdaging voor de biologische sector?
- Hoe kan de consument worden verleid tot de aankoop van meer biologische producten, èn om er een eerlijke prijs voor te betalen?
- Hoe kunnen wij als Benelux-regio’s samenwerken om de uitdagingen van de biologische sector gezamenlijk aan te gaan?
Als afsluiting van de dag konden de deelnemers netwerken tijdens een receptie. Na 2 jaar Corona maakten de deelnemers hier enthousiast gebruik van: men wisselde visitekaartjes uit en sprak intenties voor vervolgafspraken uit.
Woensdag 11 mei: verkenning van de Luxemburgse biologische markt
Ook deze dag begon met 2 storechecks (Cactus en Auchan). Wat vooral opviel waren de schitterende winkelinrichting, de uitgebreide keuze aan biologische producten en aan kant-en-klare gerechten en de verpakkingsvrije oplossingen. Echter, volgens Auchan zorgt de verpakking bij biologisch fruit en groenten nog voor de nodige uitdagingen.
Daarna ging de groep op bezoek bij een biologische landbouwer, waarvan de boerderij midden in het dorp lag. Dat zorgde ervoor dat hij zijn circulaire biologische landbouwactiviteiten kon combineren met een goed ontwikkelde pedagogische functie.
Het volgende onderdeel van het programma was een bezoek aan de biologische groothandel Biogros. Daar kregen de deelnemers een duidelijk beeld waar de groothandel (onderdeel van de Oikopolis coöperatie) voor staat èn werden bepaalde zorgen gedeeld, bijvoorbeeld rondom verpakkingsmateriaal en hoe je de klant daarin tegemoet kan komen èn tegelijk kunt voldoen aan de wetgeving.
Voor de lunch werden wij hartelijk ontvangen door de Biovereenegung, de Luxemburgse sectororganisatie. Na een presentatie over de Oikopolis groep, waartoe de Biovereenegung behoord, bracht onze delegatie een kort bezoek aan de biologische retail keten Naturata.
Als afsluiting van de handelsmissie ontving de Nederlandse ambassadeur te Luxemburg onze groep voor een receptie, waar zij konden netwerken met diverse stakeholders uit de Luxemburgse biologische sector.