Kaasmaker Peter Captein kopstuk van smaakcampagne
De campagne Taste the Dutch Masters zet een dertigtal Nederlandse streekproducten internationaal in de schijnwerpers. De aftrap vond plaats op de Grüne Woche. Een van de masters is kaasmaker Frank Captein.
Kaasmaker Frank Captein is een van de kopstukken van de campagne Taste the Dutch Masters, die onlangs op de Grüne Woche in Berlijn is gelanceerd. Zeker, Captein is een Nederlander, maar om zichzelf nou als meester te omschrijven, dat vindt hij een beetje overdreven. En als hij dan toch een meester is dan zijn zijn ouders en broer dat ook, want ze doen het samen.
Kaas jarenlang gerijpt
Als hij eenmaal aan het praten is over zijn Boeren-Goudse Oplegkaas, jarenlang gerijpt en gekeerd, dan praat hij als een enthousiaste schoolmeester die probeert een groep leergierige leerlingen te overtuigen.
In gloedvolle bewoordingen spreekt Captein dan over zijn rauwmelkse kaas, gemaakt van melk van koeien die dag en nacht buiten grazen en daar grassen en kruiden omzetten in melk van topkwaliteit.
Internationale campagne
Taste the Dutch Masters is een internationale campagne van het ministerie van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit, NBTC Holland Marketing en Slow Food Nederland. Doel is om ons land te promoten onder buitenlandse toeristen als culinair topgebied waar een scala aan bijzondere en smaakvolle streekproducten wordt geproduceerd. Zoals de Boeren-Goudse Oplegkaas van Frank Captein. Er zijn er veel meer, bijvoorbeeld Dubbel Drents bier, bitterballen van oesterzwammen en de Oranjehoen uit Swifterbant. Bij elkaar opgeteld dertig producten van even zoveel producenten.
Op de campagneflyer staat Captein met een kaas van 20 kilo op zijn knie. Hij kan er wel om lachen. Heeft de fotograaf knap gedaan, want hij is helemaal niet zo fotogeniek. Met het resultaat is hij wel tevreden.
'Prima dat minister Schouten streekproducenten een duwtje in de rug geeft.'
Zevende generatie kaasmakers
De familie Captein uit Zoeterwoude (Z-H) melkt 175 koeien op 86 hectare. Frank Captein is de zevende generatie van zijn familie die koeien melkt en kaas maakt. Ruim 30% van de geproduceerde melk gaat de kaasbak in. De kaas wordt deels in zijn eigen winkel verkocht, deels gaat zijn kaas via de handel weg. “Ik hoorde gisteren dat onze kaas nu ook in Chili te koop is.”
Rauwmelkse kaas
Hij is trots dat zijn rauwmelkse oplegkaas (gemaakt van 100% weidemelk, verwerkt in houten vaten, minimaal anderhalf jaar oud) een van de paradepaardjes is van de smaakcampagne. Daar spreekt waardering uit voor zijn product. “In het kleine boerenkaassegment is onze oplegkaas een niche. Hij krijgt nu extra aandacht. In de verte heeft onze kaas wat weg van Old Amsterdam, maar deze grote broer wordt versneld afgerijpt en is harder en zouter. Onze oplegkaas is zacht en snijdbaar, zelfs na drie jaar op de plank te hebben gelegen.”
Ark van de Smaak
Zijn Boeren-Goudse Oplegkaas heeft al eerder erkenning gekregen. De kaas is een van de honderd producten die Slow Food Nederland heeft opgenomen in de Ark van de Smaak, een catalogus van bedreigd culinair erfgoed. Bedreigd? “Nou en of”, zegt Captein. “LNV steekt zijn nek uit met de nieuwe smaakcampagne. Tegelijkertijd moeten ambachtelijke kaasmakers aan vrijwel dezelfde regels voldoen als de zuivelverwerkende industrie. Ik snap dat voedselveiligheid voorop staat, maar we dreigen in dit land door te slaan. Hierdoor worden de controlekosten voor ons steeds hoger.”
Streekproducten in winkelschap
Op de Grüne Woche heeft hij minister Carola Schouten ontmoet. “Zij gaat komend jaar in gesprek met supermarkten. Schouten wil meer streekproducten in het winkelschap. Prima plan, qua afzet moeten de Dutch Masters het toch vooral hebben van de binnenlandse markt. Mooi als de minister ons daarbij een steuntje in de rug geeft.”
Februari 2020