Export bloemen en planten hapert door koude start
Vooral door tegenvallende afzet van tuinplanten in maart is de export van bloemen en planten vanuit Nederland teruggevallen naar een plus van 1% in het eerste kwartaal. Oost-Europese bestemmingen groeien fors, zo blijkt verder uit de gegevens van Floridata. Bij de groei is de druk op de marges echter fors. Exporteurs investeren daarom in verbetering van de efficiency, zo signaleert de VGB.
In maart kromp de exportomzet van kamer- en tuinplanten met 11% in vergelijking met vorig jaar, toen een groei van 7% werd gerealiseerd. Nu stokte de uitvoer op een plantenomzet van € 224 miljoen, tot en met maart is de achterstand 2%. Maart hoort bij de planten met april en mei en tot de belangrijkste verkoopmaanden voor de Nederlandse groothandel. Sinds 2009 halen de exporteurs in deze drie maanden meer dan 200 miljoen euro omzet per maand, al kunnen de fluctuaties heel groot zijn. ”Het uitblijven van het voorjaar drukte de vraag dit jaar en dus ook de prijzen voor tuinplanten in grote delen van de afzetgebieden voor planten uit Nederland”, signaleert Wesley van den Berg van Floridata.
De bloemenafzet heeft daarvan gedeeltelijk geprofiteerd en klom in maart met een groei van 5% voor de tweede achtereenvolgende maand over de grens van € 400 miljoen. De cumulatieve groei dit kwartaal is 2%.
”Naast de vraaguitval door kou vielen feestdagen ongelukkig, zoals Valentijn en Chinees Nieuwjaar bijna tegelijk”, noemt directeur Ron Bos van Hilverda De Boer als oorzaken van de haperende markt. ”In het retailsegment zijn die haperingen nog meegevallen”, is de ervaring van Ron Hogenboom, directeur van Nic. den Heijer.
Zestien kwartalen op rij positief
Voor de zestiende achtereenvolgende keer sluit een kwartaalomzet met Nederlandse bloemen en planten positief af. Die reeks begon in het tweede kwartaal van 2014. ”Maar de groei van 1% dit jaar was wel de laagste kwartaalgroei tot nu toe”, stelt directeur Matthijs Mesken van de VGB vast. ”We kunnen er dankzij de actieve opstelling van de groothandel vanuit gaan, dat de exportgroei van bloemen en planten doorzet. Al is dat geen garantie.” Bij de zwakke koers van de Amerikaanse dollar en het Britse pond wijst hij ook op de recente onrust van de koers van de Russische roebel. De bloemenexport naar Amerika kromp het afgelopen kwartaal 7% en die van bloemen en planten naar het Verenigd Koninkrijk met 3%.
Met een kwartaalgroei van 24% is Rusland de vijfde afnemer van bloemen en planten uit Nederland, maar ook Oost-Europese landen als Polen, Tsjechië, Hongarije, Oekraïne en de Baltische Staten nemen meer af.
Margedruk en perspectief
Met de aanhoudende exportgroei heeft de Nederlandse groothandel ogenschijnlijk de wind in de zeilen. ”Maar de concurrentie is fors, neemt toe en dat geldt ook voor de kosten. Dat zet marges onder druk”, melden Hogenboom en Bos. Naast digitalisering, die door de opkomst van meerdere platforms in de sierteeltsector complexer wordt en tot extra investeringen noopt, zetten groothandelaren op veel aspecten in op professionalisering. ”Variërend van huisvesting, logistiek en verbetering van de arbeidsomstandigheden tot ICT, automatisering, nieuwe combinaties van markten en diensten en sourcing van producten vanuit de hele wereld”, aldus de VGB.
”Retailers hebben meer eisen als het gaat om certificering, maar zien ook nieuwe afzetmogelijkheden. En dat versterkt ook het perspectief voor de bloemen- en plantenafzet geeft”, Hogenboom aan.
Bron: VGB
April 2018